mandag 23. august 2010

Pai!

Ja, da var det tid for å teste husmoregenskapene igjen! Har altid hatt det for meg at jeg ikke kan lage pai....har trodd det er noe veldig vanskelig som krever mye trening og kunnskap. Men har i grunn hatt lyst på pai flere ganger, og har spist endel pai på jobben blant annet. Kantina på sthf lager god pai! Og helt siden vi flyttet inn her har jeg hatt en liten plan om å lage pai av alle de plommene som henger i hagen og nå begynner å bli modne. For noe må man jo lage av de, kan jo ikke la de henge der og så dette ned. De er innmari gode også, men veldig mange blir modne samtidig og man klarer ikke spise opp alle. Pleier å lage syltetøy, men er liksom grenser på hvor mye man trenger av det også. MEN iallefall, bestemte meg i dag for at jeg skulle gjøre et forsøk på dette pai prosjektet. Ikke plommepai med det første, men en slags middagspai. Og overraskende nok så var det faktisk lettere enn jeg hadde trodd, og for å være ærlig så syns jeg ikke resultatet ble så ille!


Bunnen ble riktignok noe mykere enn planlagt, muligens fordi den var litt for tykk? Ikke vet jeg, men får prøve den litt tynnere neste gang! Jeg brukte bacon, brokoli, purre og tomater i fyllet. Har nemlig dyrket tomater på verandaen i år, og de er skikkelig gode nå.

 Noen av dere andre som er gode på pai? Og kanskje har noen gode oppskrifter?

Ellers så tok jeg og vofsen med oss strandstol og siste nummer av F&B og reiste til Mule Varde i dag  tidlig. Han blir så rastløs hjemme når det er så fint vær, og jeg hadde sikkert godt av en tur ut i sola jeg også. Men, det er vanskelig for meg å få gått skikkelig tur i skogen nå om dagen....så da blir løsningen å ta med stol til en sted lillevofs kan springe rundt. Var faktisk utrolig deilig i sola der nede i dag, og når jeg ser på værmeldingen at det skal regne i flere dager fremover nå så var det nok smart å utnytte soltimene i dag.



Fine gutten<3

Ha en fin kveld alle sammen!

2 kommentarer:

  1. så flink du er :)
    Jeg lager veldig ofte pai. Men liker ikke vanlig paibunn, så bruker maizena sin paibunn. Koster vel under 20 kroner :P
    Visper sammen noen egg og melk/fløte. Har opp det jeg vil av grønnsaker, kjøtt ol. Noen ganger freser jeg det litt i panna... Noen ting gir fra seg så mye væske, at deigen blir "soggy" i bunn..
    Heller grønnsaker og kjøtt i paien, og eggeblandingen over.. Og steker det så lenge som det står på paibunnpakka evt litt lenger:P

    Pai med, brokkoli, sopp og skinke er veldig godt, med noen ostebiter i :)

    SvarSlett
  2. Takk for tips Silje! Du høres jo ut som en dreven paibaker:) Har du laget dessertpaier også?

    SvarSlett