lørdag 18. september 2010

Vårrull-kokkene!

Vi har i det siste flere ganger kjøpt vårrullene på Lily May gatekjøkken, de er forresten veldig gode! Men så har vi snakket om at vi må jo prøve å lage våre egne hjemme en gang. Og i dag var den dagen. Jeg har for en tid tilbake fått god opplæring og innføring i vårrull-laging av min gode venninne Judy Ann. Vi laget en masse vårruller og hadde vårrull-aften for gamle jobben vår hjemme hos henne. Fant da ut at det egentlig er ganske koslig å sitte å pusle med på en fridag, for det er jo litt plukk og tar jo litt tid. Omtrent som å bake pepperkaker! Man kan be venner og sitte rundt bordet og rulle:) I tillegg får man en god middag, og gjerne mange flere i fryseren etterpå.

Så vi fant en oppskrift på nettet før helgen og fikk tak i det vi trengte. Kan jo putte nesten hva som helst inni der. Vi reiste på Asiamat i Porsgrunn for å kjøpe deigen og glassnudlene, og det viste seg at de som jobbet der mer enn gjerne delte sine tips på vårrull-oppskrifter;)


Vi endte opp med å fylle dem med:

Svinekjøttdeig
Hodekål
Løk
Hvitløk
Gulrøtter
Glassnudler
Soyasaus/salt/pepper



Så var det bare å sette i gang å rulle da! Fikk besøk av Veronica og lille Sunniva snuppa så det tok igrunn ikke så altfor lang tid.







Og litt prøvesmaking underveis!



Så nå er både magene og fryseren fulle av vårruller, enkel og grei middag å ta opp utover høsten:)

Vi hadde lånt min mors frityrkoker for anledningen. Jeg har nemlig vært litt negativ til kjøpe en sånn en, syns i grunn vi kan klare oss fint uten. Ikke spesielt sundt med sånn frityrstekt mat. Men akkurat vårruller må tilogmed jeg innrømme at blir bedre i en sånn koker. Så da fikk vi låne. Og siden vi fikk låne kunne vi jo likegodt toppe kvelden med frityrstekte bananer og is:)



Så lørdagskvelden ble vel ikke akkurat i Grethe Roede stil, men er det så farlig a?;)

Nå blir det film og sofaen! Anbefaler alle, (om det finnes noen der ute som ikke har sett den...?) å få med seg A Beautiful Mind på tv2 i kveld. Fantastisk film syns jeg!



God helg folkens!

2 kommentarer:

  1. åhhhh, det så så godt ut, og den oppskriften stjeler jeg :P for dette MÅ jeg lage også :)
    NAM NAM:)

    SvarSlett
  2. Bare å stjele Silje, vårruller er digg!:)

    SvarSlett