onsdag 12. januar 2011

Onsdagsblogg

Ja dere, på søndag var altså lilleprinsen vår 3 måneder og i dag var det tid for 3 månederskontroll. Med den følger også vaksiner, og jeg må innrømme at jeg har gruet meg litt. Ganske teit i grunn, har altid smilt litt av mammaer som har klaget over at de gruer seg til disse sprøytene....eller alle mammaene som ringer til legevakta så fort ungen er litt snørrete. Men nå sitter jeg her selv da, med min egen lille trollunge, og jeg innrømmer at jeg har gruet meg til disse vaksinene......jeg innrømmer også at jeg allerede har ringt til legevakta to ganger, selv om jeg begge ganger egentlig visste hva svaret var. Det er liksom bare noe med å dele bekymringen med noen, når den du bekymrer deg for er den aller viktigste personen i livet ditt.......


Men iallefall, dagen startet med veldig koslig barseltreff, hjemme hos en av jentene denne gangen. Vi fikk deilig mat og barna koste seg på gulvet med gnaging på leker og diverse. Theodor er minstemann på gruppa, så han blir noen ganger litt satt ut av alle disse flinke barna som både kan krype og stjele leker fra hverandre. Men han kommer nok etter han også:)



Etterpå ble vi hentet av pappaen og så var det kontroll på helsestasjonen. Lillegutt vokser som han skal og blir stor gutt! Ha også blitt flink til å ligge på magen og å holde hodet. Vaksinene gikk også ganske greit egentlig, litt hyl og skrik ble det, men det varte heldigvis ikke lenge. Og heldigvis sitter smilet løst på trollungen vår om dagen:) Når vi kom hjem var han trøtt og sov lenger enn han pleier. I kveld har han vært litt urolig og hadde vanskelig for å sovne. Ga han til slutt litt paracet og han roet seg med det. Ikke greit å være liten....:)


Tenkte også jeg skulle dele et sundt og godt middagstips med dere i dagens onsdagsblogg! Denne gangen inspirert av God morgen Norges egen Wenche, og oppskriften er hentet fra tv2.no.

500 -600; g kyllingfilet

2 løk

3-4 gulrøtter

¼ lite kålhode ev kinakål ( ca 300 g)

2 ss solsikke olje eller annen nøytral olje

1 dl juice fra ananas

1 liten boks ananas i biter

salt, pepper ev 1-2 ss sweet chilisaus

2 ss rosiner

Strimle opp kjøttet.

Rens og del grønnsaker i tynne strimler.

Brun kjøttet raskt i olje i en varm panne i 4-5 min.

Ta opp det brunede kjøttet, tilsett grønnsaker i den varme pannen ( ev også hvitløk, chili og ingefær).

Fres i 2-3 min, tilsett juice, soyassaus , salt og pepper.



Legg det stekte kjøttet og ananasbiter i pannen, smak til med ev mer salt og pepper og ev chilisaus.

Dryss over rosiner, peanøtter og ev frisk koriander rett før servering.

Om ønskelig kan retten jevnes med litt maisennamel rørt ut i kaldt vann.



Server med ris.


Jeg byttet ut kylling med svinekjøtt, fungerte veldig bra. Brukte heller ikke chili, da vi ikke er så veldig rutinerte på sterk mat her i huset. Maten ble god, og så ca sånn ut:




Ha en fortreffelig onsdagskveld folkens!

1 kommentar:

  1. :) Så flink en liten trollunge da :)
    og så god den maten så ut.

    Ikke bare bare og være helsearbeider med små barn :P
    Har snakket en del med legevakta selv, og vært to turer der :P
    Hehe..

    SvarSlett